ilia24.gr
Δευτέρα, 15 Απριλίου 2019 19:25

Η Παπαχριστοπούλειος Βιβλιοθήκη Αμαλιάδας στην Ελευσίνα-ΦΩΤΟ

 

«Μόνοις Ελευσινίοις υγίαινεν η Ελλάς

  Γράφει η Πουλχερία Γεωργιοπούλου

 Την Ελευσίνα,  επισκέφτηκαν  τα μέλη και οι φίλοι της Παπαχριστοπουλείου Βιβλιοθήκης  την Κυριακή 14/4/2019, την πόλη που βρίσκεται «πάνω στη γη και κάτω από τα σύννεφα» (Αγέλαστος πέτρα), ανάμεσα στο Μύθο και την Ιστορία.

Στην αρχή της Ιεράς Οδού ψάξαμε τα ίχνη του Ηρακλή (του αγαπημένου ήρωα της Βιβλιοθήκης), όταν ο ήρωας, επιστρέφοντας από τον κάτω κόσμο, δηλώνει ότι τα κατάφερε επειδή είχε παρακολουθήσει τα μυστήρια (Ηρακλής Μαινόμενος, Ευριπίδης) ή «Εδώ είναι, λένε, που μυήθηκαν ο Ηρακλής και ο Διόνυσος πριν κατέβουν στην κατοικία του Άδη και χάρη στη θεά της Ελευσίνας είχαν το θάρρος να επιχειρήσουν το παράτολμο αυτό εγχείρημα», Αξίοχος.

«Ω πάλαι ποτέ Ελευσίς, κοινόν τι της γης τέμενος

Το ιερό της Ελευσίνας υπήρξε ένα από τα σπουδαιότερα λατρευτικά κέντρα του αρχαίου κόσμου, όπου από τη Μυκηναϊκή Εποχή έως το τέλος του 4ου αι. μ.Χ. λατρευόταν συνεχώς η θεά Δήμητρα, θεά της ανανέωσης της φύσης και της βλάστησης των σιτηρών, που δίδαξε στους Ελευσίνιους την καλλιέργεια της γης και τις ιερές τελετές, τα πάνσεπτα μυστήρια, για τα οποία αξίωσε απόλυτη μυστικότητα. 

«Δηοί παμμήτειρα, θεά πολυώνυμε, σεμνή Δήμητερ»

Η Ελευσίνα ιδρύθηκε περί το 2000 π.Χ. στις πλαγιές του ανατολικού λόφου μιας χαμηλής λοφοσειράς στη Ν.Δ. γωνία του Θριάσιου πεδίου, κοντά στον Ελευσινιακό κόλπο και αναπτύχθηκε κατά τη Μυκηναϊκή Εποχή σε ισχυρά οχυρωμένη πόλη. Την εποχή αυτή χτίστηκε το μυκηναϊκό μέγαρο, που ταυτίσθηκε με τον πρώτο ναό της Δήμητρας, Β.Α. του Τελεστηρίου των κλασικών χρόνων.


Πότνια Δηώ


Στη Γεωμετρική Περίοδο τη θέση των ιδιωτικών οικιών καταλαμβάνει ο χώρος του ιερού. Την ίδια εποχή, στα μέσα του 8ου αι. π.Χ., η λατρεία της θεάς από τοπική, αγροτική εορτή αποκτά πανελλήνιο χαρακτήρα. 

«όλβιος ος τάδ΄όπωπεν επιχθονίων ανθρώπων»


Στα χρόνια του Σόλωνα (αρχές 6ου αι. π.Χ.) η Ελευσίνα προσαρτάται οριστικά στην Αθήνα και τα Ελευσίνια Μυστήρια καθιερώνονται ως αθηναϊκή εορτή. Την εποχή του Πεισίστρατου (550-510 π.Χ.) το ιερό και η πόλη, δυτικά του λόφου, περιβάλλονται από ισχυρό τείχος με πύργους. 


Μετά την καταστροφή του από τους Πέρσες (480 π.Χ.) το ιερό ανακαινίζεται με την ανέγερση νέων κτηρίων, όπως του νέου μεγάλου Τελεστηρίου και της Στοάς του Φίλωνα, που χτίστηκε στην ανατολική πλευρά του Τελεστηρίου έναν αιώνα αργότερα. 


«Τα ιερά αυτά δεν διδάσκονται άπαξ. Σώζει η Ελευσίς όποιον επανέρχεται σ΄αυτήν» (Σενέκας).


Η τελευταία περίοδος ακμής του ιερού τοποθετείται στα Ρωμαϊκά Χρόνια, όταν ρωμαίοι αυτοκράτορες στολίζουν το ιερό με νέα λαμπρά οικοδομήματα όπως τα Μεγάλα Προπύλαια, τις Θριαμβικές Αψίδες, την Κρήνη, ναούς και βωμούς. 

«Η Ελευσίνα είναι ένα ιερό γνωστό σε όλον τον κόσμο, και απ΄όλα τα θεϊκά πράγματα που κατέχουν οι άνθρωποι, είναι ταυτόχρονα εκείνο που προκαλεί τον μεγαλύτερο τρόμο και τη μεγαλύτερη γαλήνη» (ρήτορας Αριστείδης).

Στο τέλος του 4ου αι. μ.Χ. τα Μυστήρια παρακμάζουν, ενώ με την εισβολή των Βησιγότθων του Αλάριχου το ιερό μετατρέπεται σε ερείπια και η λατρεία εγκαταλείπεται. 


Η συνέχεια της χρήσης του χώρου κατά τους χριστιανικούς χρόνους μαρτυρείται από το μεταβυζαντινό ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου (Παναγία Μεσοσπορίτισσα), ο οποίος δεσπόζει στο λόφο επάνω από το αρχαίο Τελεστήριο, και είναι χτισμένος επάνω στα ερείπια παλαιότερου χριστιανικού ναού.

Αξίζει να διαβαστεί το κείμενο της  Ηλείας Ελένης Ψυχογιού ερευνήτριας στο Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών η οποία γράφει σχετικά με τον πανηγυρικό εσπερινό της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας στο εκκλησάκι της «Παναγίτσας» στο αρχαίο ιερό της Δήμητρας στην Ελευσίνα

http://fiestaperpetua.blogspot.com/2015/11/elefsis-demetrer-and-kore-virgin-mary.html

ΠΗΓΗ:ilia24.gr

Προσθήκη σχολίου

Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*). Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.