ilia24.gr
Πέμπτη, 08 Αυγούστου 2019 11:44

Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας: ΜΙΣΤΕΡΟ ΜΠΟΥΦΟ -  ιστορίες από τα βάθη των αιώνων -ΦΩΤΟ

 

Γράφει η Πουλχερία Γεωργιοπούλου

 

Την απολαυστική  κωμωδία «Μιστέρο Μπούφο», του Ιταλού θεατρικού συγγραφέα, σκηνοθέτη και ηθοποιού Ντάριο Φο, παρουσίασε την Τετάρτη 7/8/2019   στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας.

Τρεις ταλαντούχοι  ηθοποιοί  με ιδιαίτερη εμπειρία στην κωμωδία και γνώση του είδους , ο Χάρης Φλέουρας, ο Γιώργος Τσαπόγας και ο Δημήτρης Φραγκιόγλου συμμετείχαν σε μια παράσταση γεμάτη ενέργεια, κέφι, συγκίνηση.

 Το Mistero Buffo (1969) του Dario Fo είναι ένα ιδιότυπο σπονδυλωτό έργο, μία συρραφή  πολλών σκηνών και ο τίτλος του έργου, αποκρυπτογραφείται εύκολα μόνο από τους «ειδικούς» του θεάτρου: «buffο», δηλαδή κωμικό, αστείο / «μυστήριο», δηλαδή το θέατρο που αναπτύχθηκε κατά το Μεσαίωνα στους κόλπους της Εκκλησίας με θρησκευτικό περιεχόμενο, αντλημένο από τα επεισόδια της Αγίας Γραφής.

Τα επί σκηνής δρώμενα μας  μεταφέρουν  στην εποχή του μεσαίωνα και των γελωτοποιών (των μόνων ηθοποιών της εποχής).  Ο ίδιος ο Ντάριο Φο –μόνος ερμηνευτής όταν το αναπαριστά-, ξεκινά  ένα  λεπτομερές ταξίδι  αναδρομής στο μεσαιωνικό  παρελθόν.

Έργο  πρωτότυπο, καινοτόμο και μοναδικό. Δομημένο σε μονολόγους, με ανατρεπτικό χιούμορ, εμπνευσμένο από τα απόκρυφα ευαγγέλια, είναι γεμάτο με χαρακτήρες αντι-ηρωικούς, grotesque και «Θεανθρώπους».

Γνωστά «γεγονότα» της ζωής του Χριστού από τα μεσαιωνικά λειτουργικά δράματα  (όπως η Ανάσταση του Λαζάρου, η Σταύρωση, ο Γάμος της Κανά), μετα-γράφονται από την πλευρά των «θεατών» τους.

Ο Ντάριο Φο πήρε τις θρησκευτικές ιστορίες που ανέβαιναν ως θεατρικά στον Μεσαίωνα και τις ξαναέγραψε, βάζοντας μέσα όλη τη δική του ορμή, το χιούμορ, τις απόψεις του για τη ζωή, όσα ήξερε, όσα ήθελε να περάσει, δείχνοντας ίσως πως οι καταστάσεις επαναλαμβάνονται στους αιώνες, η γλώσσα και το στυλ ίσως να αλλάζουν λίγο.

Το “Mistero Buffo” (1969) παίζεται ακριβώς με τον τρόπο που επιθυμεί και ο ίδιος ο συγγραφέας του, χωρίς σκηνικά, κοστούμια, φωτισμούς.

Πρωταγωνιστής, συνήθως ο Ιησούς, που σχεδόν ποτέ δεν είναι εκείνος που μας απασχολεί σε αυτές τις ιστορίες.

 Το Misterro Buffo θέλει να μιλήσει για τους δευτεραγωνιστές: για έναν μεθυσμένο που ήταν παρών στον γάμο της Κανά και μας αφηγείται πώς έγινε το θαύμα, τι έλεγε το «κοινό» στην Ανάσταση του Λαζάρου, τι γινόταν σε μια διπλανή αίθουσα στο καπηλειό που γινόταν ο Μυστικός Δείπνος κ.λπ.

Ιστορίες, σύντομες, έντονες  κι ευαίσθητες μαζί, με χιούμορ, γεμάτες κατανόηση για τον άνθρωπο, το λαό, το άδοξο καθημερινό πλήθος, για το πόσο σπουδαίο είναι να είσαι ζωντανός, να αγαπάς τη ζωή, το τώρα.

Καλοί μου άνθρωποι, αυτά που θα σας διηγηθώ είναι απολύτως αληθινά! Τα γράφουν όλα τα άγια βιβλία καθώς και τα τέσσερα Ευαγγέλια παρότι προσθέσαμε κι εμείς και κάτι λίγο από τη φαντασία μας…

Πριν από τη συγγραφή του έργου (1969), προηγήθηκε μια δεκαετής έρευνα των σωζόμενων κειμένων από τον Ντάριο φο. Μετά την συγγραφή,  ακολούθησαν οι βλαβερές συνέπειες της λογοκρισίας: πολυετής απαγόρευση της δημόσιας εμφάνισης του ίδιου ή της  συζύγου του στο κρατικό ιταλικό κανάλι Rai, χαρακτηρισμό του έργου του ως «βλάσφημου»  από το Βατικανό (1977),  και απειλές για τη ζωή του.

Η πορεία του «Mistero Buffo» περιλαμβάνει επίσης μια ατελείωτη σειρά επιτυχημένων παραστάσεων σε όλο τον κόσμο, μετάφραση του έργου σε  30 γλώσσες και περί τα σαράντα εκατομμύρια ανθρώπων που έχουν δει την παράσταση ανά τον κόσμο. Η «κατάληξη» της διαδρομής του «Mistero Buffo» ήταν το βραβείο Νόμπελ  Λογοτεχνίας (1997).

Αρχή φόρμας

Τέλος φόρμας

«ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΑΘΥΡΟΣΤΟΜΩΝ ΓΕΛΩΤΟΠΟΙΩΝ»

ΣΚΙΤΣΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΝΤΑΡΙΟ ΦΟ ΣΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ

Το 1997 η Σουηδική Ακαδημία έδωσε το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας στον Ντάριο Φο, απόφαση που, όπως είπε ο ίδιος στην ομιλία του, προκάλεσε αναταραχή τόσο στους κύκλους του Πάπα όσο και στους ιταλικούς κύκλους των «εκλεκτών».

Όμως, η ομιλία του Ντάριο Φο ενώπιον της Σουηδικής Ακαδημίας δεν ήταν μια τυπική ομιλία παραλαβής ενός βραβείου. Ήταν ουσιαστικά μια θεατρική παράσταση που περιλάμβανε καλαμπούρια, κίνηση, παντομίμα, αφήγηση.

«Contra Jogulatores Obloquentes

(Εναντίον των γελωτοποιών που δυσφημούν και προσβάλλουν)

Νόμος που θέσπισε ο αυτοκράτορας Φρειδερίκος ΕΓ στη Μεσίνα το 1221 και όριζε ότι οποιοσδήποτε πολίτης επιτρεπόταν να βιαιοπραγήσει ατιμωρητί εναντίον των γελωτοποιών…

Ορισμένοι φίλοι μου διακεκριμένοι άνθρωποι των γραμμάτων έχουν διακηρύξει σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές συνεντεύξεις: «Το ύψιστο βραβείο θα έπρεπε να το απονείμουμε στα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας, γιατί είχαν το θάρρος να απονείμουν φέτος το βραβείο Νόμπελ σε έναν γελωτοποιό». Συμφωνώ. Η θαρραλέα πράξη σας αποτελεί σχεδόν πρόκληση…

Από την άλλη μεριά, υπάρχουν πάρα πολλοί που ενθουσιάστηκαν, όπως εγώ, με την επιλογή σας. Οπότε σας μεταφέρω τις θερμότατες ευχαριστίες εξ ονόματος πάμπολλων μίμων, γελωτοποιών, κλόουν, ακροβατών και παραμυθάδων.

Και μια και μιλάμε για παραμυθάδες, ας μην ξεχάσουμε τους παραμυθάδες της κωμόπολης της λίμνης Ματζιόρε, στην οποία γεννήθηκα και μεγάλωσα, μιας κωμόπολης με πλούσια προφορική παράδοση.

Οι παλιοί παραμυθάδες, οι τεχνίτες του γυαλιού δίδαξαν σ’ εμένα και σε άλλα παιδιά την τέχνη να σκαρώνουμε φανταστικές ιστορίες. Αν τους ακούγατε, θα ξεκαρδιζόσασταν στα γέλια -αλλά τα γέλια σας θα πνίγονταν, όταν πιάνατε τον τραγικό σαρκασμό που έκρυβαν…»

Εντέλει,  το Μίστερο Μπούφο , είναι ένα  έργο, που διαθέτει αφοπλιστική θεατρικότητα και διαχρονικότητα παρόμοιο με το λαϊκό παραμύθι, είναι ένας  ύμνος στον πρωτεργάτη του θεάτρου, τον ηθοποιό και από το 1969  που παρουσιάστηκε  για πρώτη φορά φαίνεται ως  ένα έργο ζωής για τον Fo, στο οποίο επανερχόταν για χρόνια και όπου συμπυκνώνεται η ουσία της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

 

ΠΗΓΗ:https://www.ilia24.gr

Προσθήκη σχολίου

Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*). Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.