ilia24.gr
Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2020 17:03

Πατρών - Πύργου: Όταν το δημόσιο συμφέρον «σκοτώνεται»

 

Της Γαλανιάδη Εύα

 

Δύο είναι οι οδικοί άξονες στη χώρα μας που «θερίζουν» ζωές. Η Πατρών - Πύργου, πάνω από 130 νεκροί και 4.000 τραυματίες σε δέκα χρόνια, και ο βόρειος άξονας της Κρήτης. Και οι δύο εργολαβίες, και τα δύο έργα, ακυρώνονται από τη σημερινή κυβέρνηση, ενώ ίσα που είχαν αρχίσει να προχωρούν.

Καμία έκπληξη. Η νέα κυβέρνηση πετάει στα σκουπίδια το έργο της προηγούμενης με διάφορες προφάσεις. Το ίδιο είχε συμβεί και πριν από πέντε χρόνια.

Αποτέλεσμα: τα έργα απολύτως απαραίτητα για τη ζωή των πολιτών καθυστερούν, σταματούν, παύουν.

Πάνε πάνω από είκοσι χρόνια που δεκάδες πολιτικοί, τοπικοί παράγοντες, περιφερειάρχες και κάμποσοι πρωθυπουργοί και υπουργοί δηλώνουν την αναγκαιότητα της κατασκευής, επιτέλους(!), των δρόμων που κοστίζουν ζωές.

Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που σε κάθε ευκαιρία τάζουν τουριστική προβολή, επισκεψιμότητα, λαγούς με πετραχήλια, προσέχοντας επιμελώς ασφαλώς, να μην αναφερθούν στην παντελή έλλειψη υποδομών, όπως δρόμων, σε τούτη την περίπτωση.

Η ολοκλήρωση αυτών των έργων και η παράδοσή τους στους πολίτες είναι απαίτηση των τοπικών κοινωνιών εδώ και χρόνια. Των τοπικών κοινωνιών που θρηνούν θύματα σε τροχαία δυστυχήματα. Χθες ακόμα δύο νεκροί ήρθαν να προστεθούν στη μαύρη λίστα σε ένα σφοδρότατο τροχαίο στην Πατρών - Πύργου.

Η ιστορία των καθυστερήσεων, των εργολαβιών, των υποσχέσεων και των εξαγγελιών, μακρά. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ακυρώσει τον διαγωνισμό για το έργο επί Νέας Δημοκρατίας. Το υπουργείο Μεταφορών εφέτος, μετά τις εκλογές, αποφάσισε να στείλει έγγραφο στην ΕΕ με το οποίο ακυρώνεται ο διαγωνισμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, διότι δεν υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον η κατάτμηση του έργου σε οκτώ εργολαβίες, όπως είχε ανακοινώσει ο υπουργός κ. Κ. Καραμανλής.

Μα, το δημόσιο συμφέρον είναι όσο πιο σύντομα γίνεται να σταματήσει να τρέχει το αίμα στην άσφαλτο.

Μα, το δημόσιο συμφέρον, ακόμα και αν δούμε το πράγμα στεγνά και οικονομικά, δεν είναι να σέρνεται το Δημόσιο στα δικαστήρια με τους εργολάβους και να πληρώσει όλα τα πρόστιμα που θα του καταλογιστούν.

Μα, το δημόσιο συμφέρον, στην τελική, δεν μπορεί να γίνεται μπαλάκι ανάμεσα σε εταιρίες, εργολάβους, εκλεκτούς και υπουργούς.

Ο κ. Καραμανλής μετά την ακυρωση του έργου, έκανε μια βαρυσήμαντη δήλωση, παρακαλώ διαβάστε την διότι τα «αν» και τα «ίσως» κρύβουν όλη την ουσία: «Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι συμφωνήσαμε με την Ολυμπία Οδό να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης. Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες -όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του. Επιπλέον, με τη λύση αυτή η επίβλεψη του έργου γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040. Και βέβαια, αν δεν υπάρχουν εξωγενείς καθυστερήσεις το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Ακόμα, όμως, κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με την μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Κι αυτό είναι άλλο ένα σπουδαίο νέο! Εξυπακούεται ότι οι εργολάβοι των 5 σημερινών εργολαβιών θα αποζημιωθούν κανονικά, όπως ο νόμος ορίζει και τους ευχαριστούμε για τις υπηρεσίες και την κατανόησή τους.

»Θέλω όμως πάντα να είμαι ειλικρινής, γι’ αυτό και ξεκαθαρίζω ότι ασφαλώς και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα. Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα όμως ότι αυτό δεν θα χρειαστεί.

»Αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020. Μία περίπτωση υπάρχει μόνο να καθυστερήσει το να ξεκινήσει το έργο. Ένας κίνδυνος: Να υπάρξουν δικαστικές προσφυγές για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων, από κάποιον από τους 3 σημερινούς εργολάβους. Ελπίζω ότι κανείς δεν θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα το κάνει. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι δέσμευση της κυβέρνησης, δέσμευση δική μου, πάνω απ’ όλα δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού: ο σύγχρονος, γρήγορος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος θα γίνει πραγματικότητα. Το είπαμε, δεσμευτήκαμε, το προσπαθήσαμε και από σήμερα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να το κάνουμε πράξη».

Όλα τα παραπάνω «αν», «ίσως», να δούμε τι θα ζητήσουν οι εταιρίες, να δούμε τι θα μας πει η ΕΕ, τα είπε ο κ. Καραμανλής στις 21 Ιανουαρίου. Ο τίτλος στη συνέντευξη του υπουργού «Έτοιμη η Πατρών - Πύργου ως το 2023». Ναι, στον ύπνο τους θα είναι έτοιμη.

Και με πόση ευκολία απευθύνεται ο υπουργός στο «φιλότιμο» των εταιριών της προηγούμενης εργολαβίας να μην πάνε στα δικαστήρια και καθυστερήσουν το έργο!..

Οι κυβερνήσεις οφείλουν να βάζουν πάνω από όλα το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον του τόπου και την ασφάλεια των πολιτών. Στη χώρα μας αυτό δεν γίνεται.

Το βράδυ της 12ης Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί η τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας στην Ολυμπία. Από εκεί, η Φλόγα θα πάει Αμαλιάδα και Αρχαία Ήλιδα.

Πλήθος πολιτικοί, πλήθος αιρετοί, λεφούσι κυβερνητικών παραγόντων, πρώην και επόμενων, θα μιλήσουν για το αρχαίο πνεύμα αθάνατο, την Ολυμπιάδα, την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μέσω της προβολής της.

Μήπως ήρθε η ώρα για μια σοβαρή απάντηση από τους κατοίκους της περιοχής εκείνη την ημέρα, εκείνη την ώρα, μπας και τραβήξουν την προσοχή των φωτογραφιζόμενων πολιτικών και λοιπών κολαούζων;

ΠΗΓΗ: arcadiaportal.gr - Γαλανιάδη Εύα

Προσθήκη σχολίου

Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*). Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.