ilia24.gr
Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2019 10:06

Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός: Ανθρωποι και μοναστήρια

 

Τι είναι τα κλειστά μοναστήρια; «Αδειανά πράματα».

Ετσι τα όρισε ο μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός, προσπαθώντας να πείσει το ποίμνιό του για το χριστιανικώς αυτονόητο: τα μοναστήρια που είναι κλειστά –ένα εκ των οποίων, όπως είπε, είναι είκοσι χρόνια κλειστό– να παραχωρηθούν ως χώροι φιλοξενίας αιτούντων άσυλο.

Ο μητροπολίτης Ηλείας δεν είναι μόνος. Το ίδιο μήνυμα υπέρ της φιλοξενίας έχουν στείλει και άλλοι –όχι πολλοί– ιεράρχες, όπως ο Δημητριάδος Ιγνάτιος («όποιος αρνείται προσφορά στους πρόσφυγες δεν είναι ούτε Ελληνας ούτε ορθόδοξος») και ο Αργολίδος Νεκτάριος («άνθρωποι ξένοι, φοβισμένοι ήρθαν στην πόρτα μας· ως χριστιανός και ως επίσκοπος δεν μπορώ να κλείσω τα μάτια μου»).

Τα μηνύματα αυτά, ακόμη κι αν δεν είναι πλειοψηφικά στην ιεραρχία, έχουν ξεχωριστή σημασία γιατί σπάνε τις εύκολες ταξινομήσεις. Σπάνε το στερεότυπο ότι υπάρχει τάχα ένα αρραγές συντηρητικό μπλοκ που δεν μπορεί να πειστεί με κανέναν τρόπο· ότι η προσαρμογή της μεταναστευτικής πολιτικής στις φοβίες, που φαίνονται κυρίαρχες, είναι μονόδρομος.

Οι φωνές των μητροπολιτών δείχνουν ότι δεν ισχύει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Δείχνουν κυρίως ότι θα ήταν λάθος να παραιτηθεί κανείς εκ των προτέρων από την προσπάθεια να πείσει, θεωρώντας το ευρύ ακροατήριο ανεπίδεκτο πειθούς. Αντιθέτως, οι ιεράρχες απευθύνονται ακριβώς σε εκείνο το μέρος της κοινής γνώμης που είναι περισσότερο ευάλωτο στον ηθικό πανικό κατά των προσφύγων και των μεταναστών· που είναι περισσότερο έτοιμο να ακούσει το κήρυγμα ότι απειλείται η πίστη του και ο τρόπος ζωής του.

Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι η κατάληξη του εγχειρήματος της Ηλείας δεν είναι ενθαρρυντική. Τα μοναστήρια αποδείχθηκαν ανέτοιμα να φιλοξενήσουν τους πρόσφυγες. Στη Μονή Δίβρης, ένας διερμηνέας του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης κατέληξε στο νοσοκομείο ύστερα από επίθεση «αγανακτισμένου πολίτη» που φώναζε «έξω οι μουσουλμάνοι από τα μοναστήρια».

Ωστόσο, αν κάτι έχει φανεί τις τελευταίες εβδομάδες, είναι ότι ο νόμος του θεάματος διογκώνει αυτά τα επεισόδια – παρουσιάζοντάς τα σαν «κοινωνικές» αντιδράσεις που στην πραγματικότητα είναι περιθωριακές. Ενας φανατικός ίσον κανένας.

Το ίδιο και στα Διαβατά: οι κάμερες ήταν περισσότερες από τα σουβλάκια στην πατριωτική σχάρα. Διατυπωμένο με χριστιανικούς όρους, το μίσος πουλάει περισσότερο από την αγάπη.

Γι’ αυτό ακριβώς είναι αναγκαία στον δημόσιο λόγο τα αντίβαρα. Και ο Χριστός, είπε ο Ηλείας Γερμανός, βρέθηκε πρόσφυγας στην Αίγυπτο. Και στην απογραφή, στη Βηθλεέμ, δεν βρήκε ούτε ξενοδοχείο για να μείνει.

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr

Προσθήκη σχολίου

Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*). Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.